Weer in flow komen na je vakantie

De zomervakantie zit er inmiddels al een aantal weken op. Waarschijnlijk heb je je weer aardig op kunnen laden. Misschien heb je deze zomer wat kunnen reflecteren, kunnen genieten van dingen die er ècht toe doen en ben je ontspannen weer aan het werk gegaan. Je hebt je natuurlijk voorgenomen om dit bewustzijn vast te houden en zo veel mogelijk flow te ervaren na deze vakantie. Ik in ieder geval wel! Maar hoe doe je dat nou? Hoe zorg je er nu voor dat je flow ervaart op je werk en dat ook vasthoudt?

Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan, nietwaar? De eerste werkweek ga je er bewust mee aan de slag en dat werkt goed. Je start rustig aan op en je collega’s zitten een beetje in dezelfde modus. Maar dan… is de eerste week voorbij en in week twee lijkt het alsof de knop weer volledig om is. Geef je de flow dan op? Of herpak je jezelf en je voornemens? In dit blog vertel ik je hoe ik het aangepakt heb. Met mijn kennis van het creëren van de juiste omstandigheden voor flow en met nieuwe kennis over rust die ik deze vakantie (door te lezen en te doen) heb opgedaan.

Rust

In de vakantie heb je waarschijnlijk wel gemerkt wat rust met je doet: je voelt je kalmer, kunt zaken beter relativeren (in plaats van blijven piekeren), je bent je beter bewust van je waarden en doelen en je ziet scherper hoe je daarnaar kunt handelen en je hebt meer positieve (helpende) gedachten. Kortom: je bent een blijer mens! Rust krijg je primair door goede nachtrust. De meeste mensen hebben toch echt wel 7-8 uur slaap nodig. Ik sowieso, weet ik. Na een goede nachtrust ben je weer in topvorm. Je geest is weer helder, waardoor je productiever en creatiever bent. Sta je vroeg op, dan kun je de stille ochtend benutten om werk te verzetten dat het meest breincapaciteit en focus en concentratie van je vergt.

Focussen en ontfocussen

Voor flow is focus en concentratie een belangrijke randvoorwaarde. Een teveel aan concentratie is echter niet goed. Een teveel aan focus (hyperfocus) kan er volgens Srinin Pillay, schrijver van het boek ‘Minder focus, meer effect’, namelijk voor zorgen dat je dingen over het hoofd ziet die je belangrijk vindt, bijvoorbeeld sociale activiteiten ondernemen. Denk maar eens terug aan je eerste werkweek na je vakantie. Waarschijnlijk heb je, na een periode van rust en reflectie tijdens je vakantie, weer een bewuste start gemaakt met werken naar je waarden. Waarden zijn zaken die een mens belangrijk vindt in het leven, ze geven je richting.

In de tweede week na je vakantie begon de drukte waarschijnlijk weer op gang te komen. Het werkende leven is in je omgeving weer volop begonnen, er wordt weer meer breincapaciteit van je gevraagd en ongemerkt sta je in standje hyperfocus. Zorg er dan voor dat je momenten van focus voldoende afwisselt met ontfocussen en rusten. Het schijnt namelijk dat mensen die intense concentratie weten af te wisselen met bewuste rust, het meeste succes in hun werk hebben en het aangenaamste leven hebben. Als je niet bewust nadenkt legt je brein namelijk creatieve verbindingen en zoekt naar oplossingen. Waarom zou je dan na een ochtend goede focus een lange middag doorploeteren? Stop op tijd en neem rust. Je houdt dan ook in de avonduren voldoende energie over voor dingen die jij belangrijk vindt.

Zelf heb ik sinds de eerste dag van de vakantie de wekker op 6 uur gezet. Ik kan dan mijn dag rustig starten met mediteren, een goed en gezond ontbijt te maken en vervolgens gefocust te gaan werken. Het voordeel is dat je de rust die dit brengt meeneemt je dag in. Mijn voornemen om dan om 16.00 uur te stoppen om een wandelingetje te maken blijft nog even een uitdaging. Die belemmerende overtuiging dat alles in één keer perfect moet gaan gooi ik overboord en ik denk aan wat al wel goed is gelukt.

Perfection is not just about control,
It’s also about letting go.
-Jason Silva-

Doelgericht werken

Heb jij alles goed los kunnen laten tijdens de vakantie? Totaal niet met je werk bezig geweest? Ik heb vooral veel gelezen en aantekeningen gemaakt voor een boek over flow. Waar ik vóór de vakantie mijn agenda inrichtte op basis van mijn doelen, moest ik na de vakantie die draai wel weer opnieuw vinden.

Pas in het midden van de derde week pakte ik die draad weer op. Eerst weer orde en overzicht creëren gaf rust in mijn hoofd. Hierdoor kon ik me ook weer goed richten op mijn doelen. Dit leverde me weer goede focus en concentratie op en ik voelde me weer productiever en creatiever. De aanpak? Gewoon doen! Ervoor gaan zitten. Zin maken. Hoe moeilijk dat soms ook is. De taken die ik voor mezelf plan zijn gerelateerd aan mijn waarden en doelen. Tip: zet je taken in je agenda, plan realistisch en niet te strak. Dit geeft je ruimte om ook flexibel te zijn. Als je een bepaalde taak in je agenda zet (of een rustmoment!), voer deze dan ook uit. Je bent niet alleen effectief bezig, het voelt ook beter. Als je niet van plan bent om die taak uit te voeren. Schrap deze dan ook direct.

Zelf merkte ik dat ik te veel afspraken in mijn agenda gezet had. Dit maakte dat ik het gevoel had achter de feiten aan te lopen. Door er afspraken af te zeggen of te verzetten kreeg ik weer overzicht. Dat vond ik niet prettig voor de persoon met wie ik de afspraak gepland had, maar ik had het nog minder prettig voor de ander gevonden als ik er met mijn gedachten niet bij was geweest, omdat ik een vol hoofd had. Ik maak dan liever een nieuwe afspraak waar ik vol met mijn aandacht bij kan zijn. Je zult merken: er is vaak alle begrip. De moeilijkheid zit vaak in onze eigen belemmerende overtuiging. Plan dus niet alleen je afspraken, maar ook je werkzaamheden in je agenda. Zo heb je een goed overzicht en kom je beter aan je werkzaamheden toe die belangrijk zijn om je doelen te halen.

Review

Aan het eind van de week is het goed om eens terug te kijken in je mail, agenda en takenlijst om jezelf vervolgens af te vragen wat je hebt gedaan en hoe dit aansluit bij je doelen. Plan dan ook gelijk je volgende werkweek vast in. Eens in de zoveel tijd (bijvoorbeeld iedere week, twee weken of maand) is het goed om gebruik te maken van een accountabilitypartner: Iemand die jou scherp houdt op je doelen. Je legt als het ware verantwoordelijkheid af, waardoor je elkaar helpt om je doelen niet te vergeten. Zelf bel ik wekelijks een half uurtje met Dennis. Ook deze tip heb ik uit het boek ‘Grip’ gehaald van Rick Pastoor.

Orde in het bewustzijn

Orde in het bewustzijn is nodig om in flow te kunnen komen. In deze prestatiemaatschappij die ook steeds meer een digitale samenleving aan het worden is, krijgen onze hersenen ieder moment een grote hoeveelheid aan informatie te verwerken. Een mens heeft door prikkels en informatie van kranten, televisie en social media gemiddeld zo’n 60.000 gedachten per dag. 17 kranten aan informatie per dag volgens Daniel Levetin, neurowetenschapper. Willen we deze informatie goed kunnen verwerken om er iets mee te kunnen doen om tot innovatie en prestaties te komen, dan zullen we deze informatie goed moeten kunnen selecteren, begrijpen, ordenen en verwerken.

Voor de ordening en verwerking van deze informatiestroom moeten we ons kunnen focussen en concentreren. Lukt het niet om te focussen, te concentreren en te ordenen, dan ontstaat er een innerlijke wanorde, en hebben we (meer) last van negatieve emoties (moe, prikkelbaar, mopperen en klagen). Door orde in het bewustzijn kun je doelbewust handelen, houd je meer energie over en zit je lekkerder in je vel. Dat effect levert je in ieder opzicht meer op. Zowel zakelijk als
sociaal.

Kortom: ik heb m’n flow na de vakantie weer beter te pakken. En jij?