Hoe creëer je als werkgever meer flow op de werkvloer?

Het is natuurlijk wel heel gaaf. Die hippe kantoortuinen zonder muren of wanden, waar je elkaar allemaal goed kunt zien en horen. Voor het teamgevoel is het een fantastisch gevoel van samenzijn en samenwerken. Maar het zorgt ook voor de nodige afleiding. Je ziet van alles en iedereen langslopen, je hoort gesprekken op allerlei niveaus en soms deel je zelfs dezelfde radiozender waar jij misschien helemaal niets mee hebt. Kunnen de medewerkers dan nog wel flow ervaren?

Iedere medewerkers is uniek

De een zijn werkstijl is de andere niet. Waar de ene medewerker juist enorm goed gedijt met veel activiteiten om zich heen, irriteert de ander zich mateloos aan prikkels die komen van 'koetjes en kalfjes'-gesprekken en de continu malende koffieboonmachines. Elke werknemer heeft zo zijn eigen sfeer en omgeving nodig om een goede focus te ervaren en in de juiste vorm van concentratie te komen om meer flow te kunnen ervaren.

Continu bekeken worden

Een ander nadeel van een kantoortuin is dat medewerkers voelen alsof ze bekeken worden. Zowel als persoon, maar ook in het werk. Niet alleen door leidinggevenden, maar ook door collega’s op de werkvloer. Dat werkt niet voor iedereen even prettig. Sterker nog, het heeft soms een negatief effect op mensen die hier gevoelig voor zijn en niet al teveel zelfvertrouwen hebben. Een open werkruimte ontneemt die mensen een stukje geborgenheid en veiligheid.

Zonder focus en concentratie geen flow

Medewerkers die zich niet goed kunnen focussen en concentreren en zich niet veilig voelen in ‘open workspaces’ zullen niet snel flow ervaren.  Op de langere termijn kan dit leiden tot burn-outklachten met langdurig ziekteverzuim tot gevolg. Juist met medewerkers die goed in hun vel zitten kan een organisatie zich onderscheiden van de concurrent. Een werkomgeving heeft grote impact op het welbevinden van medewerkers en behoeft dus de nodige aandacht.

Een plek om je terug te trekken

Meer stilteruimtes kan zo’n behoefte zijn. Niet alleen een plek om in stilte te werken, maar ook waar de stilte kan worden ervaren. Even weg van de drukke werkvloer en een beetje meer mindful momenten van rust en stilte. Even ontfocussen. Een andere behoefte kunnen werkplekken zijn waar de medewerker zich (even) volledig terug kan trekken. Zodoende kan het werk vol focus en concentratie door diegene gedaan worden. Zo komt iedere medewerker tot zijn recht.

Werk en privé

Behalve fysieke werkplekken kan het medewerkers ook helpen als medewerkers een zekere flexibiliteit ervaren met betrekking tot privézaken. Een medewerker met een ziek kind of ouder zal niet gerust hart en vol focus en concentratie op het werk zitten. Wanneer je je medewerker toestaat om voor de ander te zorgen en erop vertrouwt dat hij of zij de verantwoordelijkheid naar jouw organisatie op een beter moment oppakt, zul je merken dat dit vertrouwen zich in de meeste gevallen (en binnen de juiste onderlinge afspraken) zich dubbel en dwars uitbetaalt.

Betrek de medewerkers

Speel dus in op behoefte van je medewerkers om de optimale focus en concentratie te bevorderen. Mijn advies is: betrek je medewerkers bij dit proces. Medewerkers zijn immers het beste bekend met hun werk. Zij kennen hun eigen behoeften en de ideale omstandigheden om prettig en effectief te werken. Laat ze meedenken in het proces om de ideale werkplekken te creëren. Het leidt tot zichtbaar betere resultaten: minder verzuim, en hogere productiviteit, klantgerichtheid en meer creativiteit en innovatiekracht. Met meer winst voor de organisatie als resultaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>