Hoe ga je zonder stress op vakantie? Vijf tips voor een stressloze vakantie!

De vakantie is voor sommigen al gaande, voor de rest van Nederland komt de vakantie er nu echt hard aan! De massale uittocht richting de warme oorden is begonnen, de zwarte zaterdagen staan ons al op te wachten.  We hebben er hoe dan ook #zinin!

Op vakantie gaan betekent, behalve inpakken, ook dat je je werk netjes afrond of overdraagt. Bij een werkgever die je veel ruimte en vrijheid geeft om je werk naar eigen wens in te richten, voel je je natuurlijk ook verantwoordelijk om je werk goed achtergelaten. Zo kan je team en kunnen je fijne collega’s ongestoord verder met het werk en de projecten gedurende jouw zorgeloze vakantie.

De laatste loodjes wegen echter wel het zwaarst. Dat maken die laatste werkweken soms nog aardig stressvol. Niet nodig! Ga zonder stress op vakantie! Hoe? We delen graag een aantal tips met je hoe je zonder stress op vakantie kunt gaan en lekker kunt genieten.

1. Een goede voorbereiding is het halve werk

Vanuit je werkmodus overstappen naar de vakantiemodus is soms lastig. Begin daarom ruim voor je vakantie met het overdragen van werk. Laat collega’s dan ook tijdig weten dat je afwezig zal zijn. Zeg bovendien niet direct “ja” op vragen van collega’s in die drukke tijd voor je vakantie. Neem even bedenktijd om te bedenken of het past of het nu moet.

2. Oefen je vakantie

Oefen je vakantie ook eens van te voren. Zet je laptop een uurtje eerder uit of zet ’s ochtends niet meteen de radio aan, maar geniet eerst even van de stilte. Thuiswerken in de avonduren? Liever niet, schakel vast af. Benut die extra tijd om op tijd naar bed te gaan in de week voordat je weggaat. Zorg dat je uitgerust kunt vertrekken. Die extra tijd die je alvast voor jezelf maakt, kun je benutten voor wat voorpret, om lijstjes te maken met de dingen die je zeker niet moet vergeten of de must-see uitstapjes uit te zoeken die je wilt gaan doen op vakantie.

3. Beter werk

Op vakantie gaan biedt je ook de mogelijkheid om je goede werkeigenschappen te tonen. Vind je het bijvoorbeeld belangrijk verantwoordelijkheid te krijgen van je werkgever? Is autonomie belangrijk voor je? Laat je werkgever dan zien dat je de verantwoordelijkheid kan dragen. Richting hem/haar én richting je collega’s. Vertrouw erop dat zij het werk oppakken tijdens je afwezigheid. Haal het beste uit jezelf en uit anderen. Dit vraagt om persoonlijk leiderschap.

Dus stel jezelf eens de vraag hoe (on)bereikbaar je wilt zijn. Is het erg om een paar weken geen werkmail te lezen? Maak de keus en laat je werk voor wat het is. Geniet van je vrije tijd. Vrije tijd is namelijk nodig om je fysiek weer helemaal op te laden. Onthoud dat regelmatige vrije tijd ervoor zorgt dat je daarna nog beter werk levert. Ook dat is weer persoonlijk leiderschap.

4. Vasthouden

Als laatste wil je natuurlijk je fijne vakantiegevoel zo lang mogelijk vasthouden. Het minder goede nieuws is, blijkt uit onderzoek, dat het vasthouden van het vakantiegevoel meestal 2 tot 4 weken lukt. Gelukkig blijkt ook uit datzelfde onderzoek dat je het vasthouden van je fijne vakantiegevoel kunt verlengen. Namelijk op de volgende 3 manieren:

Manier 1: Plan als je terug bent van je reis ruim tijd in voor het doornemen van je mails en ander werk. Tip: zet je “out-of-office” melding 1 of 2 dagen later uit dan je daadwerkelijk terug bent.
Manier 2: Probeer zoveel mogelijk in het nu te leven: denk aan werk tijdens het werk en denk aan vakantie tijdens je vakantie. Negatief denken aan je werk is een absolute no-go. Het verpest je vakantie en after-vakantie gevoel.
Manier 3: Plan relax avondjes in de week na je vakantie: sporten, lezen, wijntje met vrienden. Nog even geen mail, administratie of de strijk.

5. Bewust

Neem bewust tijd voor ontspanning, geniet van je vrije tijd. Ook buiten de vakantieweken om. Ontspanning is ontzettend belangrijk naast je werk. Het niet bewust tijd nemen van vrije tijd is een van de belangrijkste oorzaken van een burn-out.
Daarom wensen we je een hele fijne, gezellige, ontspannen vakantie zonder stress!

Bronnen:

Lees ook:

Oorspronkelijke datum blog: 8 juli 2018. Update 22 juli 2019.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>