Hoe kun je burn-out voorkomen bij millennials in je organisatie?

Er zijn inmiddels aardig wat onderzoeken over burn-out(klachten) onder millennials. Onder deze groep young professionals - leeftijd tussen pak 'm beet 20 en 39 jaar - kampt zo’n één op de vijf met dergelijke klachten. Vrouwen zijn zelfs iets gevoeliger voor deze vorm van stress; 21% van hen heeft last van burn-out of burn-outklachten. Bij mannen ligt dat percentage een paar procent lager: 18%. Een hoge prestatiedruk wordt genoemd als één van de belangrijkste oorzaken. Hoe gaat jouw organisatie hiermee om en wat kan jouw organisatie doen om burn-out bij millennials te voorkomen?

Oorzaken van burn-out onder millennials

Om die vraag te beantwoorden nemen we je eerst mee in het leven van millennials. BNR Nieuwsradio maakte onlangs een mooi verslag over deze “generatie burn-out”. In dat verslag was er ruim aandacht voor de inzichten van millennial-onderzoeker Thijs Launspach, schrijver van het boek Fokking Druk. Uit zijn onderzoek blijkt dat millennials de hoge prestatiedruk en angst om te falen onder meer als oorzaken noemen die leiden tot een burn-out of burn-outklachten. Voor een millennial leidt angst tot falen in zijn/haar werk en zelfs de angst om te falen in het leven tot hoge mate van stress. Deze zorg delen lijkt voor millennials een no-go. Er rust namelijk een groot taboe op falen. Om falen daarom te voorkomen gaan millennials vaak nog harder aan de slag, zonder daarbij goed naar hun lichaam te luisteren. Ze gaan daarmee voorbij hun eigen grenzen en kunnen, totdat lichaam en geest vanzelf stop zegt, concludeert Launspach.

Social media maakt je een loser

De oorzaak waarom millennials angst hebben om te falen zou mogelijk kunnen komen door social media. Het gras is altijd groener bij de buren. Waar men voor de tijd van social media sporadisch zag dat iemand het beter heeft dan jij (tja, wat is beter?), heeft men nu de indruk dat iedereen in de hele wereld hen voorbij gaat. Wereldreizen, mooie auto’s, grote huizen, een goedlopende onderneming… zij hebben het allemaal en jij niet. Het vergelijken met anderen geeft veel millennials het gevoel dat ze een loser zijn.

Alle tijd benutten, geen tijd voor rust

Toch legt Launspach niet de schuld bij social media alleen. Hij verwijst ook naar de maatschappij waarin wij leven. Een maatschappij die stressvoller is dan ooit. Een maatschappij waarin we denken dat we alle tijd die we hebben moeten invullen en benutten. De rust in ons ontbreekt steeds vaker. En juist rust is enorm belangrijk. Zodra rust verdwijnt wordt het gevaarlijk, stelt de onderzoeker.

Diezelfde maatschappij vertelt ons ook dat we alles kunnen worden, als je er maar hard genoeg aan trekt. We leren zowel in het onderwijs als op de arbeidsmarkt dat we in onze maatschappij niet voor goed gaan, maar voor het allerbeste. Lukt dat niet, dan heerst het gevoel dat het aan de persoon zelf ligt.

Millennials - burn-out - flow

Hoge prestatiedruk

Al eerder werd de hoge prestatiedruk genoemd als één van de oorzaken waardoor millennials stress en burn-outklachten ervaren. Toon Taris, hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie aan de Universiteit Utrecht geeft in het verslag met BNR Nieuwsradio aan dat hier ook een rol ligt voor organisaties en werkgevers. Volgens Taris begint het al bij vacatures van organisaties die zich steeds vaker richten op hoog afgestudeerde alleskunners die moeten voldoen aan een veeleisend takenpakket. De lat wordt meteen hoog neergelegd voor en door millennials die vervolgens zichzelf met een sollicitatie de druk opleggen dit ook werkelijk te kunnen. Ze zullen zich van de meet af aan moeten gaan bewijzen, want er wordt wat van hen verwacht.

Hoe voorkom je als organisatie een burn-out bij millennials?

Er zijn behoorlijk wat prikkels waardoor stress en daarmee ook burn-outklachten worden geactiveerd bij millennials. Organisaties kunnen een grote invloed hebben om veel van die prikkels weg te nemen. Door bijvoorbeeld flow te bevorderen in de organisatie. Medewerkers die flow ervaren gaan helemaal op in dat wat hij of zij op dat moment aan het doen zijn. Het besef van tijd verdwijnt en de ervaring is zo aangenaam dat het intrinsiek motiverend werkt. Flow ontstaat meestal als een medewerkers tot aan de grenzen van zijn/haar kunnen wordt uitgedaagd. De persoon raakt niet uitgeput, maar het werk levert juist veel energie op (bruisen van energie) en het geeft een gevoel van eindeloos door kunnen gaan. Een werkdag wordt tevreden afgesloten en met de nieuwe energie kan hij of zij nog leuke dingen plannen na het werk.

Wat levert flow op?

Een medewerker die kampt met een burn-out kost een organisatie gemiddeld € 60.000,-. Lees hier in ons eerder verschenen blog meer over de kosten van een burn-out voor organisaties. Dan hebben we het alleen nog over het financiële plaatje, niet over de menselijke (na)zorg. Een goede reden om als organisatie in te zetten op flow dus.

Wij van Floooow kunnen ervoor zorgen dat (door flow) het welzijn (geluk) en intrinsieke motivatie van medewerkers en dus ook van millennials wordt vergroot, waardoor het leervermogen en klantgerichtheid wordt bevorderd, een hogere mate van creativiteit en productiviteit ontstaat, het ziekteverzuim en ongewenst personeelsverloop vermindert, met meer winst voor de organisatie als resultaat.

Focus en Concentratie - Snel afgeleid / Autonomie en verantwoordelijkheid

Flow-proof: als best place to work klaar voor de toekomst

Maak van je organisatie behalve een winstgevende ook een mensgerichte organisatie. Een heuse ‘best place to work’. In tijden van grote concurrentie in een steeds meer globaliserende maatschappij, is het belangrijk om jouw organisatie te manifesteren in kopgroep in de ‘war on talent’ en daarmee aantrekkelijk te zijn voor getalenteerde en fitte millennials.

Meer weten over flow? Neem contact met ons op per mail: halloooo@floooow.nl of telefonisch: 06-41054005.

Leestip / ook interessant:

Foto: rawpixel.com en Bruce Mars via Pexels

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>